Od asistentky ředitele přes práci a studium HR v zahraničí až po vedoucí personálního oddělení ve společnosti BAUHAUS. Petra Brustmannová nás provedla svou inspirativní profesní cestou, kdy prozradila svůj názor na digitalizaci HR a zdůraznila význam otevřenosti k inovacím. Její příběh nabízí cenné postřehy pro každého, kdo se chce v oboru personalistiky prosadit.
Společnost BAUHAUS je známá německá síť hobbymarketů, která má v České republice 9 prodejen a zaměstnává více než 1100 pracovníků na hlavní pracovní poměr. Pozici vedoucí personálního oddělení pro český a slovenský trh zde již šestým rokem zastává Petra Brustmannová, která má s oborem personalistiky více než 15letou zkušenost.
Začněme s tím, kde jste se poprvé setkala s oborem personalistiky a jaká byla vaše cesta k pozici, kterou dnes zastáváte. Co Vás přivedlo do světa HR?
Při pohledu na svou kariéru v personalistice jsem začínala na poměrně netradičním místě, neboť vzdělání jsem dokončila v pedagogice. Moje cesta do světa HR začala, když jsem pracovala jako asistentka ředitele v jedné původem německé společnosti, která zažívala tenkrát rychlý rozvoj. S tímto růstem vzešla potřeba nového HR specialisty a já jsem tuto příležitost dostala.
Následně jsem si rozšířila znalosti studiem a prací v oboru HR za hranicemi České republiky – konkrétně v Austrálii. Tato zahraniční zkušenost mi dala jedinečný pohled na personalistiku, který uplatňuji ve své současné roli vedoucí personálního oddělení ve společnosti BAUHAUS.
Jaké byly Vaše zkušenosti s personalistikou v zahraničí a jak se lišily od toho, co jste znala z České republiky?
Když jsem maturovala v roce 1999, o personalistice nebo HR jsem prakticky nevěděla. Nyní je situace mnohem lepší. Je obrovské množství dostupných zdrojů – kurzy, studium, podcasty. Informace jsou všude a je snadné se vzdělávat.
Tenkrát mi ale teprve studium a práce v Austrálii otevřely oči, jak rozsáhlá a fascinující tato oblast může být. Rozdíly v praxi mezi Českou republikou a zahraničím byly a jsou dle mého názoru značné, ale získala jsem díky tomu to nejlepší z obou světů – schopnost přizpůsobit globální trendy lokálním potřebám. Navíc, Austrálie mi nejen poskytla cenné poznatky, ale také sebedůvěru, kterou v práci v HR využívám.
Mluvíte o sebedůvěře, znamená to, že byly chvíle, kdy jste si nebyla jistá se svými schopnostmi v HR?
Nazvala bych to počáteční nejistotou, zda mohu v personalistice vůbec úspěšně pracovat bez příslušného vzdělání. Tuto nejistotu jsem však postupně překonala díky praxi, která mi poskytla opravdu pevný základ. Pětiletá zkušenost s personalistikou mi dala tolik, že když jsem tenkrát začala obor HR studovat v Austrálii, uvědomila jsem si svůj náskok před ostatními, kteří zatím praktickou zkušenost neměli.
Pochopila jsem, že praxe je v tomto oboru neocenitelná a že jsem tedy plně kvalifikovaná pro svou roli. Možnost vzdělávat se formálně jsem brala spíše ze zájmu o tento obor.
Můžete popsat, jaké to je vést personální oddělení v BAUHAUSu? Jaká specifika přináší tato pozice ve velké společnosti?
To hlavní, proč jsem se pro práci ve společnosti BAUHAUS rozhodla, je kladný vztah této společnosti ke změnám a inovacím. Mám jedinečnou příležitost převádět vlastní nápady a projekty do praxe, což je dle mého názoru v oboru personalistiky zatím spíše vzácné. Německé vedení BAUHAUSu vnímá že Evropa je různorodá, což si např. americké společnosti neuvědomují do takové míry. S tím jsem se ve své praxi bohužel také setkala a donutilo mě to ke změně zaměstnání.
Prostor pro inovace a kreativitu v BAUHAUSu mi umožňuje předkládat návrhy, které jsou rychle posuzovány, a při schválení ihned realizovány. Díky tomu můžeme dynamicky reagovat na potřeby společnosti a efektivně implementovat digitalizaci procesů, která je v takto velké společnosti nutností. Tato otevřenost k novým nápadům je něco, čeho si na našem vedení nesmírně vážím.
Mluvíte o důležitosti digitalizace procesů. Jsou nějaké další změny, které jste zaznamenala v oboru personalistiky za posledních 10 let?
Určitě ano, milion změn. Domnívám se, že personalistika se za posledních 10 let dramaticky změnila. Zejména ve způsobu, jakým komunikujeme s kandidáty o práci a jak již bylo řečeno – v digitalizaci personálních procesů. Dnes je HR více zaměřené na digitální nástroje, flexibilitu a individualizovaný přístup k zaměstnancům. Vím, že musím mít jiný přístup k zaměstnancům z oddělení administrativy a jiný přístup k zaměstnancům na prodejnách. Tato potřeba vychází ze specifik jednotlivých pozic, na které musím při své práci neustále myslet.
V BAUHAUSu se snažíme tyto trendy nejen sledovat, ale i aktivně je formovat, což zahrnuje i implementaci nových řešení, jako je mzdový a personální systém Vema a jeho jednotlivá rozšíření.
Jak konkrétně Vám systém Vema pomáhá v každodenní práci?
Se systémem Vema pracujeme v BAUHAUSu již od roku 2018. Umožňuje nám efektivně spravovat personální procesy od mzdové administrativy přes plánování směn zaměstnancům až po zaznamenávání jejich docházky. Když to srovnám s předchozími systémy, se kterými jsem mohla pracovat, tak se mi na Vemě líbí široká možnost nejrůznějších reportů, které můžu tvořit.
Domnívám se, že implementace Vemy znamenala důležitý krok vpřed v efektivitě našeho HR oddělení. Samozřejmě existuje ještě řada procesů a oblastí, které by bylo potřeba vylepšit vzhledem k velikosti naší společnosti jako např. procesy žádání o dovolenou či pracovní volno, ale věřím, že časem toho dosáhneme.
Tím se nabízí otázka, které aspekty personalistiky považujete za největší výzvu a na co se chcete zaměřit v budoucnu?
Myslím si, že hlavní výzvou v personalistice je především u nás v České republice udržet krok s neustálými změnami v legislativě a technologiích a zároveň efektivně komunikovat s lidmi v různorodém prostředí. Stále narážíme na neznalost zákoníku práce ze strany ostatních kolegů na vedoucích pozicích. Což jim nelze mít za zlé při častých změnách a složitosti této oblasti.
V budoucnu se chci osobně zaměřit na další digitalizaci procesů (např. téma elektronizace dokumentů a elektronický podpis) a zlepšení hlavně interní komunikace, abychom v BAUHAUSu mohli nabízet ještě lepší pracovní prostředí. Osobně se snažím neustále se vzdělávat. Jezdím na HR setkání nebo se účastním přednášek ze světa HR. Jsem aktivní také na platformě LinkedIn, kde nacházím užitečné zdroje inspirace.
Na základě vašich zkušeností, co byste poradila ostatním, kteří chtějí být úspěšní v tomto dynamickém oboru?
Všem, kteří se stejně jako já pohybují ve světě personalistiky, bych poradila jednoznačně pokoru a respekt k lidem, otevřenost k novým technologiím a nepřestávat se učit i za hranicemi svého oboru. To člověka nesmírně obohacuje. Také jsem přesvědčena o tom, že když máte svoji práci rádi a baví vás, dostane se vám tzv. pod kůži. Já pak o nejrůznějších tématech z HR ráda přemýšlím, poslouchám zajímavé podcasty při cestě autem, čtu si po večerech o novinkách nebo zkušenostech jiných kolegů, bavím se s ostatními lidmi, a i když se to nezdá, tak za několik let ujdete o míle dále než ti, kteří se tomu věnují “jenom” v pracovní době. V našem oboru je klíčová otevřenost – zkrátka nebát se inovací a být připravený přijmout a adaptovat nové nástroje a procesy, které mohou naši práci výrazně usnadnit a propojit ji s ostatními lidmi ve firmě.
Děkujeme za příjemný rozhovor Petře Brustmannové.